Αλέξανδρος Ισηγόνης, Μικρασιάτης πρόσφυγας, ο σχεδιαστής του mini Cooper!

Γράφει η Τασσώ Γαΐλα.

Ο Αλέξανδρος ισηγόνης με τα δημιουργήματά του

Αλέξανδρος Αρλόνδος Κωνσταντίνου Ισηγόνης  το πλήρες όνομα του νεαρού  Σμυρνιώτη ή απλά Σερ Άλεκ  για τους Άγγλους εφόσον του απενεμήθηκε τίτλος ευγενείας από την βασίλισσα Ελισάβετ για τις υπηρεσίες του.

Λίγοι γνωρίζουν ότι ο σχεδιαστής του μοναδικού σε σχεδίαση Mini Cooper είναι ο γεννημένος στη Σμύρνη στις 18 Νοεμβρίου 1906 Αλέξανδρος Ισηγόνης.

Ο πατέρας του Κωνσταντίνος ήταν μηχανικός και κάτοχος εργοστασίου λεβήτων με καταγωγή από την Πάρο και η μητέρα του Χίλντα Πρόκοπ ήταν Γερμανίδα από την Βαυαρία, κόρη πλούσιου ζυθοποιού της Σμύρνης.

Το μικρό αγόρι το 1922 θα βιώσει την καταστροφή της Σμύρνης αλλά για καλή τύχη της οικογένειας θα επιβιβαστούν σε αγγλικό πολεμικό- λόγω της βρετανικής υπηκοότητας του πατέρα του Κωνσταντίνου- και θα καταφύγουν στην Μάλτα. Εκεί όμως σε αυτό το νησί θα πεθάνει ο πατέρας του και η μητέρα του τον παίρνει και πηγαίνουν στο Λονδίνο.

Με προτροπή της μητέρας του  της Χίλντα, ξεκίνησε σπουδές μηχανικού στο Πολυτεχνείο του Μπάτερσι, αν και επιθυμούσε να σπουδάσει Καλές Τέχνες. Αντιμετώπισε πρόβλημα με τα μαθηματικά, καθώς απέτυχε τρεις φορές στις εξετάσεις, αλλά αρίστευσε στο σχέδιο. Αργότερα, συνήθιζε να λέει ότι «τα μαθηματικά είναι εχθρός κάθε δημιουργικού μυαλού».

Το μίνι cooper ήταν το αγαπημένο αυτοκίνητο του Paul McCartney, του ενός από τα θρυλικά Σκαθάρια “Beatles”

Συνέχισε και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου.

Μετά την αποφοίτηση του αρχίζει την επαγγελματική του διαδρομή στην ακμαία εκείνη την περίοδο αυτοκινητοβιομηχανία της Μεγάλης Βρετανίας. Δουλεύει αρχικά για τη Humber και στη συνέχεια για τη Morris Motor Company. Το 1948 παρουσιάζει το ‘Μοσκίτο’. Ήταν ένα αυτοκίνητο κομμένο και ραμμένο για την ανερχόμενη τότε εργατική τάξη, που συνδύαζε τη χαμηλή τιμή με τις ανέσεις ενός ακριβού αυτοκινήτου.

Το 1952, η Morris Motor Company θα συγχωνευτεί με την Austin Motor Company και θα δημιουργηθεί ο κολοσσός της British Motor Corpotation (BMC). Ο Αλέξανδρος Ισηγόνης θα αποχωρήσει από την εταιρεία και θα μετακομίσει στην Alvis Car, που παράγει αυτοκίνητα πολυτελείας.

Η BMC προσέλαβε εκ νέου τον Ισηγόνη το 1955, ως αναπληρωτή τεχνικό διευθυντή στο εργοστάσιο της Austin στο Λόνκμπριτζ με αποστολή την δημιουργία τριών νέων μοντέλων, για τη μικρή, μεσαία και πολυτελή/υψηλών επιδόσεων κατηγορία αντίστοιχα, προκειμένου να διασφαλιστεί το μέλλον της μεγαλύτερης, εκείνη την εποχή, ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Η κρίση στο Σουέζ το 1956 προκαλεί άνοδο των τιμών του πετρελαίου και η ανάγκη για ένα μικρό και φτηνό τετραθέσιο αυτοκίνητο είναι απαραίτητη όσο ποτέ.

Ειδικότερα στο πρότζεκτ για το νέο μικρό αυτοκίνητο, ο βασικός στόχος ήταν να είναι ευρύχωρο, για 4 άτομα και παράλληλα να χρησιμοποιεί έναν από τους ήδη υπάρχοντες κινητήρες με κωδικό ADO15.

Ο Αλέξανδρος Ισηγόνης

Ο Α.Ισηγόνης στρώνεται στη δουλειά και τον Αύγουστο του 1959 παρουσιάζει το Morris Mini Minor ή Mini Cooper, όπως είναι γνωστό στην Ελλάδα, ένα αυτοκίνητο σπαρτιάτικης λογικής, χωρίς ραδιόφωνο και αξεσουάρ, καθότι o δημιουργός του πίστευε ότι αποσπούν την προσοχή του οδηγού.

Κατά κοινή ομολογία ο Σμυρνιός σχεδιαστής οδήγησε την ομάδα του σε κορυφαίες επιδόσεις, παραμένοντας ανένδοτος σε οποιοδήποτε συμβιβασμό για το αυτοκίνητο και την αποστολή του αυτή καθαυτή. Παρά την πίεση, το προσωπικό του τον σεβόταν κι αναπτύχθηκαν φιλίες ζωής μαζί του, καθώς ο Ισηγόνης για πολλούς αποτελούσε πρότυπο επαγγελματία.

Στις 26 Αυγούστου 1959, το Mini Classic –Mini Cooper, εδώ στην Ελλάδα-παρουσιάστηκε επίσημα σε όλες τις χώρες στις οποίες είχε εκπροσώπηση η British Motor Corporation. Αρχικά το αυτοκίνητο κυκλοφόρησε σε δύο εκδόσεις, ως Morris Mini-Minor και Austin Seven, αν και τα μόνα στοιχεία διαφοροποίησης ήταν η μάσκα, οι αποχρώσεις του αμαξώματος και οι καλύπτρες στις ζάντες (τάσια). Τα δύο μοντέλα συμπτωματικά προέρχονταν από διαφορετικά εργοστάσια παραγωγής, με το Austin να κατασκευάζεται  στο Μπέρμιγχαμ και το Morris στην Οξφόρδη, αν και αργότερα η BMC κατασκεύαζε και τις δύο εκδόσεις και στα δύο εργοστάσια. Με τιμή αγοράς £ 496 στη χώρα παραγωγής του, το Mini ήταν το δεύτερο πιο οικονομικό αυτοκίνητο που κυκλοφορούσε εκείνη την εποχή.

Πολύ γρήγορα το Mini θα γίνει παγκόσμιο best seller, με πωλήσεις 5,3 εκατομμυρίων τεμαχίων, χαρίζοντας στον Ισηγόνη τον ‘πατέρα’ του αυτοκινήτου μια θέση στο Πάνθεον των σχεδιαστών του 20ού αιώνα. Αλλά ο Ισηγόνης τόνιζε συνεχώς: <Δεν εφηύρα εγώ το Μίνι, το σχεδίασα>. Το Μίνι έγινε το βρετανικό αυτοκίνητο με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην ιστορία και που κατασκευαζόταν μέχρι το 2000. To 1961, o Ισηγόνης από τη θέση του τεχνικού διευθυντή της BMC παρουσιάζει το νέο του δημιούργημα, το 4-πορτο μεσαίο Morris 1100 ή Austin 1100, που σημείωσε και αυτό εμπορική επιτυχία ,και, τέλος, το 1964 κυκλοφόρησε το μεγάλο και ευρύχωρο Austin 1800. Επιπλέον, πρέπει να σημειωθεί ότι ο Ισηγόνης είναι και ο δημιουργός τριών από τα πέντε βρετανικά αυτοκίνητα με τις υψηλότερες πωλήσεις στην ιστορία, το Μόρρις Μάινορ, το Ώστιν 1100 και το Μίνι.

Σύμμαχός του ήταν η συγκυρία, αφού το Mini κυκλοφόρησε το 1959 με τιμή 496 στερλίνες και έγινε ένα από τα σύμβολα της δεκαετίας του 60΄, καθώς ο αντισυμβατικός σχεδιασμός του ταίριαζε απόλυτα με το κλίμα της εποχής. Το Μini οδήγησαν και φωτογραφήθηκαν σε αυτό οι κορυφαίοι σταρς της μουσικής και του κινηματογράφου, ακόμη και γαλαζοαίματοι, όπως η πριγκίπισσα Γκρέις του Μονακό και η πριγκίπισσα Νταϊάνα. Ακόμη και η βασίλισσα Ελισάβετ φωτογραφήθηκε μαζί με τον Ισιγόνη μέσα σε ένα Mini.

Ο «Έλληνας Θεός», όπως ήταν το παρατσούκλι του, πήρε τον τίτλο του Σερ (Sir) από τη βασίλισσα Ελισάβετ το 1969, έναν χρόνο μετά την παραίτηση του από τη θέση του τεχνικού διευθυντή της B.M.C επειδή επέμενε στην ενσωμάτωση του εγκάρσιου κινητήρα στα μοντέλα. Το Mini πούλησε 5,3 εκατομμύρια μοντέλα και έγινε το αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις στη Βρετανία.

Ακόμα και όταν πήρε σύνταξη, το 1971, ο σερ Άλεκ Ισηγόνης συνέχισε να εργάζεται για την εταιρία ως σύμβουλος μέχρι το 1987. Απεβίωσε έναν χρόνο αργότερα στις 2 Οκτωβρίου του 1988, λίγο πριν τα 82ά του γενέθλια.

Στις 15 Οκτωβρίου 2006, πραγματοποιήθηκε ράλλυ στο κέντρο μοτοσυκλετιστών Heritage Motor στο Gaydon, Αγγλία, για να γιορτάσει την εκατονταετηρίδα της γέννησης του σερ Άλεκ.

Υπάρχει ένας δρόμος που ονομάζεται “Alec Issigonis Way” στο Oxford Business Park στον πρώην σταθμό του εργοστασίου Morris Motors στο Cowley της Οξφόρδης. Ο Σμυρνιός σχεδιαστής του Mini Cooper απεβίωσε στο σπίτι του στο Μπέρμινχαμ στις 2 Οκτωβρίου του 1988 από πνευμονί

Loading

Σχολιάστε Ελεύθερα

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Ads Blocker Detected!!!

We have detected that you are using extensions to block ads. Please support us by disabling these ads blocker.

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock

Discover more from ΙΚΑΡΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading