Η Τέταρτη Τάξη και ο δημιουργός της ο Ιταλός Τζουζέπε Πελλίτσα

Γράφει η Τασσώ Γαΐλα

Η τέταρτη τάξη του Πελλίτσα (1901)

Ένας πίνακας ζωγραφικής «Η Τέταρτη Τάξη» (il Quarto Stato ) πίνακας αφιερωμένος στην Πρωτομαγιά και την εργατική τάξη, πίνακας σύμβολο για τα προοδευτικά κινήματα της Ιταλίας και γενικά όλης της Ευρώπης, ένας πίνακας, ήταν αρκετός για να περάσει για πάντα στην Αθανασία τον δημιουργό του τον Ιταλό νέο-ιμπρεσιονιστή ζωγράφο Τζουζέπε Πελλίτσα ντα Βολπέντο (Giuseppe Pellizza da Volpedo).
Η ζωγραφική διαδρομή και βιογραφία του Τζουζέπε Πελλίτσα δημιουργού του «Η Τέταρτη Τάξη» έργο που αποπνέει βαθύτατη πνευματικότητα.

Ο Τζουζέπε Πελλίτσα

Ο Τζουζέπε γεννήθηκε στις 28 Ιουλίου 1868 στο χωριό Βολπέντο της περιφέρειας του Πεδεμόντιου στη Βόρεια Ιταλία. Ήταν παιδί του Πέτρου και της Μανταλένας φτωχών αγροτών.

Μετά την φοίτηση του στο τεχνικό σχολείο Castelnuovo Scrivia όπου πήρε και τα πρώτα μαθήματα σχεδίου φοίτησε στην Brera Academy Μπρέρα στο Μιλάνο όπου κι η διάσημη γκαλλερί Μπρέρα και θα πάρει μαθήματα από τον διάσημο ζωγράφο Pio Sanquirico. Εδώ στην Μπρέρα θα κάνει την πρώτη του έκθεση ζωγραφικής μόλις το 1885.

Κατόπιν θα παρακολουθήσει μαθήματα στην Accademia di San Luca της Ρώμης και για ένα Ακαδημαϊκό έτος θα φοιτήσει στην Φλωρεντία στην Accademia di Belle Arti με δάσκαλο του τον ζωγράφο Giovani Fattori. Μόλις τελείωσε η Ακαδημαϊκή χρονιά επέστρεψε στο χωριό του το Βολπέντο για να φύγει σε λίγο για σπουδές στην Ακαδημία της Γένοβας. Με το πέρας του Ακαδημαϊκού έτους στην Accademia Ligustica di Belle Arti επιστρέφει οριστικά στο Βολπέντο. Βρισκόμαστε στο 1892 κι ο Τζουζέπε μόλις επέστρεψε στο χωριό που γεννήθηκε παντρεύτηκε τη συγχωριανή του Teresa Bidone. Το 1892 είναι κι η χρονιά που αρχίζει να υπογράφει τα έργα του ως Giuseppe Pellizza da Volpedo).δηλαδή Τζουζέπε Πελλίτσα από το Βολπέντο.

Ακολουθούν εκθέσεις ζωγραφικής έργων του στο Μιλάνο, Γένοβα και το Τορίνο.

Το 1900 είναι η χρονιά σταθμός στην καριέρα του Τζουζέπε εφόσον θα εκθέσει το έργο του «Lo specchio della vita» (ο καθρέπτης της ζωής) στο Παρίσι κι η χρονιά που θα τελειώσει το «Η Τέταρτη Τάξη» ( il Quarto Stato) μετά από 10 χρόνια σπουδής και σκληρής εργασίας.

Το «Η Τέταρτη Τάξη» ( στα Αγγλικά The Fourth Estate) την επόμενη χρονιά-1901- το παρουσίασε σε έκθεση Quadriennale di Torino. Ποιές οι πρώτες αντιδράσεις για το έργο; Ούτε κι ο ίδιος ο Τζουπέπε δεν θα μπορούσε να φανταστεί ότι το έργο που θα τον έκανε παγκόσμια γνωστό ήταν αυτό που ξεσήκωσε τόση θύελλα αρνητικών αντιδράσεων στην πρώτη του παρουσίαση! Το έργο δέχτηκε επικρίσεις από το κοινό και πολλές αρνητικές κριτικές κι ο Τζουζέπε άρχισε να επικοινωνεί με ομοτέχνους του και συγγραφείς για αυτό το έργο του.

Ένα διάλειμμα για να αναφέρω ότι κατά σύμπτωση αυτά τα δυο έργα του που παρουσιάστηκαν την ίδια χρονιά, έχουν διχάσει κοινό και κριτικούς από τότε μέχρι σήμερα κι άλλοι θεωρούν αριστούργημα του καλλιτέχνη το «Ο καθρέπτης της ζωής» έργο διαποτισμένο, όπως όλα του δημιουργού, με βαθύ ποιητικό αίσθημα κι άλλοι το «Η Τέταρτη Τάξη».

Η «il sole» του πελλότσι (1904)

Το 1906 μεταβαίνει στη Ρώμη και το Ιταλικό κράτος αγοράζει το εξαίρετο έργο του «il sole» (ο ήλιος)/1904,που σήμερα φιλοξενείται στην Galleria di Arte Moderna της Ρώμης.

Αρχίζει μια νέα περίοδος για τον καλλιτέχνη, η διανόηση της εποχής και οι ομότεχνοι του επιτέλους παραδέχονται και αναγνωρίζουν τα θέματα της δουλειάς του.

Αρχίζει;

Ο αιφνίδιος κι αναπάντεχος θάνατος το 1907 της αγαπημένης του συζύγου Τερέζας και του γιού του οδηγεί τον καλλιτέχνη σε βαθιά μελαγχολία και σαν σήμερα στις 14 Ιουνίου του ιδίου έτους θέτει τέρμα στη ζωή του (απαγχονισμός) στο στούντιο του στο χωριό του Βολπέντο. Ο Giuseppe Pellizza da Volpedo –Τζουζέπε Πελλίτσα ντα Βολπέντο-, δεν ήταν ακόμη ούτε 40 ετών…

«Η Τέταρτη Τάξη», ο πίνακας της Πρωτομαγιάς και της εργατικής τάξης εμφανίζεται κατά την διάρκεια της σκηνής έναρξης της ταινίας του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι 1900 και σήμερα στεγάζεται στο Museo del Novecento στο Μιλάνο. Μια παλιότερη έκδοση του, βρίσκεται στην Πινακοθήκη Μπέρα, ολοκληρώθηκε το 1895 κι έχει τον τίτλο «La fiumana»( ακριβής μετάφραση : Ρεύμα).

Η «La fiumana» του Πελλότσι (1895)

Άλλα έργα του Καλλιτέχνη


Σημείωση: Στιγματογραφία, η τεχνική του Τζουζέπε Πελλίτσα: είναι η τεχνική κατά την οποία ένας πίνακας δημιουργείται από την παράθεση μικρών κουκίδων μπογιάς σύμφωνα με τη συγκεκριμένη θεωρία του χρώματος.

Πηγές και υλικό

  1. wikipedia
  2. L’Italia in Grecia

Loading

Σχολιάστε Ελεύθερα

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Ads Blocker Detected!!!

We have detected that you are using extensions to block ads. Please support us by disabling these ads blocker.

Powered By
100% Free SEO Tools - Tool Kits PRO

Discover more from ΙΚΑΡΙΩΤΙΚΑ ΝΕΑ

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading