Γράφει η Τασσώ Γαΐλα
Μία φορά και έναν καιρό και τον 1ο αι. μ.Χ., σε έναν τόπο μακρινό ,την Ασία, ο Ρωμαίος Αυτοκράτορας Τιβέριος Καίσαρ έχτισε μια πόλη την Κάβειρα, την οποία αργότερα οι Έλληνες Πόντιοι κάτοικοι της μετονόμασαν σε Καισαρεία.
Δύο περίπου αιώνες μετά και γύρω στο 310 μ.Χ., στην πόλη αυτή και με το τέλος των σφοδρών διώξεων των Χριστιανών από τους Ρωμαίους κατακτητές επιστρέφουν οι εξόριστοι στα βουνά του Πόντου Ορθόδοξοι Έλληνες. Ανάμεσα τους και η οικογένεια του άρχοντα Βασιλείου. Επιστροφή του Άρχοντα Βασιλείου με την γυναίκα του Μακρίνα και τον μονάκριβο γιο τους Βασίλειο στην Νεοκαισάρεια μετά από 7 χρόνια εξορίας στα βουνά. Είναι οι παππούδες και ο πατέρας του Μ. Βασιλείου, του «Φωστήρα της Οικουμένης». Η μνήμη των Βασιλείου – Μακρίνας (παππού και γιαγιάς του Μ.Β.) στη Δύση τιμάται στις 14 Ιαν.). Ο νεαρός Βασίλειος (πατέρας του Μ. Βασιλείου), θα παντρευτεί την κόρη ενός μάρτυρα του Χριστιανισμού, την Εμμέλεια.
Στη Δύση, οι γονείς του Μ. Βασιλείου μνημονεύονται στις 30 Μαΐου. Το 1998 με απόφαση του Οικ. Πατρ. Βαρθολομαίου Α’ η μνήμη της Αγίας Εμμέλειας στην Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία τιμάται στις 1 Ιανουαρίου μαζί με του γιού της Μ. Βασιλείου.
Ο Βασίλειος ο πρεσβύτερος μέγας ρητοροδιδάσκαλος και κάτοχος μιας τεράστιας περιουσίας με τη σύζυγο του Εμμέλεια θα αποκτήσουν σύντομα ένα κοριτσάκι, την Μακρίνα. Λίγα χρόνια μετά θα προστεθεί στην οικογένεια ένα αγοράκι καχεκτικό και αρρωστιάρικο που σ’ όλη του τη ζωή θα είναι σοβαρό κι αγέλαστο και με σοβαρά προβλήματα υγείας, ένα αγοράκι με μαύρα μαλλιά και μάτια, τον μικρό Βασίλειο. Το πρώτο από τα τέσσερα αγόρια της οικογένειας (υπήρξαν ακόμη πέντε παιδιά που πέθαναν μικρά). Ένα χρόνο μετά, το 331 μ.Χ., γεννήθηκε ένα υγιέστατο ξανθό αγοράκι που σ’ όλη του τη ζωή ήταν γελαστό και προσιτό, ακριβώς το αντίθετο του πρωτότοκου αδελφού του Βασιλείου, ο Γρηγόριος. Αργότερα θα γεννηθεί ο Ναυκράτιος και τέλος, ο «Βενιαμίν» της οικογένειας, ο μικρός Πέτρος.
Λίγο πριν το 340 μ.Χ. πεθαίνει η γιαγιά του Μ. Βασιλείου, η Μακρίνα αφού πρώτα θα μυήσει στον Χριστιανισμό τον μικρό Βασίλειο και το ίδιο διάστημα πεθαίνει και ο ρητοροδιδάσκαλος Βασίλειος ο Πρεσβύτερος. Ο νεαρός Βασίλειος παρά την ασθενική κράση του και λόγω της μεγάλης του φιλομάθειας αφήνει τα αγαπημένα του αδέλφια και το λατρεμένο του Πόντο για να αρχίσει ένα μεγάλο κύκλο σπουδών.
Καισαρεία: πόλη της Καππαδοκίας, το τότε κέντρο των Ελληνικών Γραμμάτων και Τεχνών. Εδώ ο Βασίλειος θα γνωρίσει τον Γρηγόριο συμμαθητή του στην ίδια Σχολή, φιλία ιερή, παντοτινή, πνευματική ανάμεσα στους δύο Αγίους της .Ορθοδοξίας (Γρηγόριος: Άγιος Γρηγόριος, Θεολόγος, 329-391 μ.Χ., Πατριάρχης Κωνσταντίνου-Πόλεως, † 25 Ιανουαρίου).
Συνέχεια των σπουδών του Βασιλείου στην Κωνσταντίνου-Πόλη και κατόπιν: Αθήνα. Η πρωτεύουσα της ρητορικής. Εδώ ο Βασίλειος θα σπουδάσει από το 347 έως το 356 μ.Χ. για εννιά δηλαδή χρόνια και με συμφοιτητή του τον φίλο του Γρηγόριο, ρητορική, φιλοσοφία, αστρονομία και λόγω της ασθενικής του κράσης παρακολούθησε και μαθήματα ιατρικής. Δάσκαλοι του υπήρξαν οι φημισμένοι Πόντιοι ρήτορες Προαιρέσιος και Ιμέριος.
Επιστροφή στον Πόντο μετά τις σπουδές όπου ο ασθενικός Βασίλειος θα φτάσει μετά από ένα κοπιαστικό ταξίδι και θα βρει το πατρικό του σπίτι κλειστό. Τι έχει συμβεί;
Βρισκόμαστε στο 356 μ.Χ. Η πρωτότοκη αδελφή του Βασιλείου ή Μακρίνα μετά το θάνατο του αρραβωνιαστικού της (όταν ο Βασίλειος ήταν στην Αθήνα), έχτισε ένα Μοναστήρι στο πατρικό της κτήμα στην τοποθεσία «Αννησοι», χρησιμοποιώντας το Μοναστήρι της σαν Νοσοκομείο, Ορφανοτροφείο και Σχολείο και μαζί της βρίσκετε και ο μικρός Πέτρος.
Ο Γρηγόριος; Ο Γρηγόριος είναι αυτός που αργότερα θα καταστεί πρωτεργάτης της μεταστροφής της αρχαιοελληνικής Παιδείας στον Χριστιανισμό, αλλά τώρα, τώρα… Ενώ κατά την απουσία του Βασιλείου είχε χειροτονηθεί αναγνώστης προοριζόμενος για εκκλησιαστική σταδιοδρομία, τα …παράτησε όλα, ερωτεύθηκε και παντρεύτηκε ένα όμορφο κορίτσι την Θεοσέβεια (η μνήμη της μόνο στα Σλαβικά εορτολόγια, στις 9 Ιαν.) πέταξε τα ράσα και έγινε δάσκαλος ρητορικής! (Μετά τον θάνατο της Θεοσέβειας, οι παραινέσεις της αδελφής του Μακρίνας τον έπεισαν να ακολουθήσει τον Ιερατικό κλάδο),
Ο Ναυκράτιος; Ο Βασίλειος επιστρέφοντας στη γενέθλια γη θα μάθει για τον τραγικό θάνατο του αδελφού του Ναυκράτιου του πρώτου από τα πέντε αδέλφια αγίου. Ο Ναυκράτιος, με τη σύμφωνη γνώμη της αδελφής του Μακρίνας που συνεχώς παρότρυνε τα αδέλφια της να στραφούν στο Μοναχικό Βίο, είχε γίνει ασκητής σε ηλικία μόλις 16 χρόνων και, ένα χρόνο πριν την επιστροφή του Βασιλείου, παραμονές Χριστουγέννων, πνίγηκε όταν αναποδογύρισε η βαρκούλα του την ώρα που ψάρευε. Δούλος Κυρίου, κάποτε αρχοντόπουλο, ταπεινός τώρα ασκητής, ο Ναυκράτιος ψάρευε για να εξασφαλίσει τροφή σε ηλικιωμένους ερημίτες. Χάθηκε στα παγωμένα νερά του Ίριδα ποταμού. Παραμονές Χριστουγέννων, ο Όσιος Ναυκράτιος, ο πρώτος από τα πέντε αδέλφια άγιος…
Ο Βασίλειος, θα ασχοληθεί με την ρητορική, σύντομα θα εγκαταλείψει την καριέρα του, βαπτίζεται Χριστιανός (τότε βαπτίζονταν στην ηλικία των 30 ετών), επισκέπτεται την Μεσοποταμία για να γνωρίσει την ασκητική τέχνη, την Αίγυπτο όπου συναντά τον Μ. Αθανάσιο, επιστροφή στην Καισαρεία και… σε μια χαράδρα στο βουνό απέναντι από το πατρικό Μοναστήρι της Μακρίνας όπου και θα χειροτονηθεί καλόγερος, στήνει το ασκηταριό του. Εδώ, ασκητής από το 359 μ.Χ. θα συγγράψει το: «Τα Ασκητικά», έργο με κανόνες για τον Μοναχισμό, εδώ για να μονάσει κοντά του θα έρθει σε λίγο και ο πνευματικός του φίλος Γρηγόριος. «Προς τους Νέους», «Περί Αγίου Πνεύματος», τίτλοι συγγραμμάτων του Αγίου Βασιλείου, του Μέγα Θεολόγου του 4ου αι. μ,Χ. Ιερέας χειροτονήθηκε ο Μ. Βασίλειος το 362 μ.Χ. και Επίσκοπος Καισαρείας την Κυριακή 1 Μαρτίου του 370 μ.Χ.
Ο Μ, Βασίλειος με μια πράξη του καθαρά φιλανθρωπική και εν αγνοία του, συνέβαλε στη δημιουργία ενός «νέου» μύθου που θα περνούσε τον Ελληνισμό στη Χριστιανική Εθιμολογία του Εορταστικού Πρωτοχρονιάτικου Άρτου: την βασιλόπιτα…
Το Ιστορικό του εθίμου γνωστό. Το χρυσάφι και τους πολύτιμους λίθους που είχε προσφέρει ο λαός για να σωθεί η Καισαρεία, μη θέλοντας ο Μ. Βασίλειος να τα παραδώσει στον Αυτοκράτορα, ζύμωσε χιλιάδες ψωμάκια, τα γέμισε χρυσάφι και τα μοίρασε στους
φτωχούς συμπολίτες του…
Ακολουθεί η συνταγή Βασιλόπιτας από την ιδιαίτερη πατρίδα του Μ. Βασιλείου… τον Πόντο.
ΒΑΣΙΛΟΠΙΤΑ ΠΟΝΤΟΥ
Υλικά
αλεύρι
νερό
λίγο ξίδι
2 φλιτζάνια καβουρντισμένο σουσάμι
2 1/2 φλιτζάνια κοπανισμένο καρύδι
2 φλιτζάνια ζάχαρη
κανέλα
λάδι
Εκτέλεση
Ζυμώνουμε τ’ αλεύρι με νερό και λίγο ξίδι και ανοίγουμε 4 φύλλα μεγάλα. Απλώνουμε το πρώτο σε λαδωμένο ταψί (το φύλλο θα πρέπει να είναι μεγαλύτερο από το ταψί και να προεξέχει). Αλείφουμε με λάδι την επιφάνεια του και τοποθετούμε επάνω μείγμα από καβουρντισμένο σουσάμι, κοπανισμένο καρύδι, ζάχαρη και κανέλα. Τοποθετούμε με τον ίδιο τρόπο άλλα 2 φύλλα ζύμης, επαναλαμβάνοντας τη διαδικασία. Καλύπτουμε το μείγμα της γέμισης με το τέταρτο φύλλο. Κατόπιν, φέρνουμε το υπόλοιπο των φύλλων που κρέμονται από το ταψί πάνω στην επιφάνεια της βασιλόπιτας. Πατάμε αυτά τα φύλλα ώστε να ανοίξουν και να απλώσουν στην επιφάνεια της πίτας καλά. Κατόπιν, αλείφουμε με λάδι την επιφάνεια της βασιλόπιτας και τη φουρνίζουμε. Όταν ροδοκοκκινίσει η επιφάνεια της, είναι έτοιμη.
-Στον Πόντο, κάπου ενδιάμεσα στα φύλλα τοποθετούσαν και το νόμισμα.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Ο υπερασκητικός βίος, οι μεγάλες εκκλησιαστικές και κοινωνικές φροντίδες, οι αγώνες του κατά του Αρειανισμού κατέβαλαν τον ασθενικό Ιεράρχη Μ. Βασίλειο. Δούλος Κυρίου, βαθύπλουτος, γνώρισε θλίψεις, διώξεις, οικοδόμησε την «πολιτεία του Ελέους», την Βασιλειάδα, πέθανε πάμφτωχος, η δε Ορθόδοξη Εκκλησία συνεχίζει ως τις μέρες μας να τελεί 10 φορές το χρόνο (5 πρώτες Κυριακές της Μ. Τεσσαρακοστής, την Μ. Πέμπτη, το Μ. Σάββατο, την παραμονή Χριστουγέννων, Φώτων και την 1η Ιανουαρίου κατά την εορτή του Μ. Βασιλείου), την υψηλής θεολογικής έμπνευσης Θεία Λειτουργία που συνέθεσε ο Οικουμενικός Διδάσκαλος Μέγας Βασίλειος. Ημέρα Μνήμης του Αγίου Βασιλείου, 1η Ιανουαρίου. Ιανουάριο του 379 μ.Χ. κοιμήθηκε ο Άγιος Βασίλειος και λίγους μήνες αργότερα, τον Ιούλιο του 379 η αγαπημένη του αδελφή Μακρίνα. Η Οσία Μακρίνα ( † 9 Ιουλίου), Δούλη Κυρίου, πρωτοπόρος του Γυναικείου Μοναχισμού (Ορθόδοξου), τις τελευταίες στιγμές της επίγειας ζωής της συμπαραστάτη της είχε τον αδελφό της Γρηγόριο.
Ο Γρηγόριος, Άγιος Γρηγόριος Νύσσης ( †10 Ιανουαρίου), χειροτονήθηκε Επίσκοπος Νύσσης (μικρή πόλη της Καππαδοκίας), από τον αδελφό του Μ. Βασίλειο Επίσκοπο Καισαρείας, διώχτηκε από τους οπαδούς του Αρείου και τέλος το 381 μ.Χ., δύο χρόνια μετά τον θάνατο του Μ. Βασιλείου συνεχιστής και διάδοχος του έργου του, ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης στη Β’ Οικουμενική Σύνοδο Κωνσταντίνου Πόλεως δικαίωσε τους αγώνες μιας ζωής του αδελφού του πετυχαίνοντας τον θρίαμβο του Ορθοδόξου Δόγματος της Αγίας Τριάδος. Δούλος Κυρίου, μέγας στοχαστής και φιλόσοφος, ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης εκοιμήθη (σύμπτωση;) και αυτός μήνα Ιανουάριο, στις 10 του396μ.Χ.!Και
Ιανουαρίου 9, έτος 393 μ.Χ., ημερομηνία θανάτου και μνήμης του Αγίου Πέτρου Επισκόπου Σεβάστειας Πόντου…
Ένα μικρό καλογεροπαίδι …τρέχει στις αυλές της Μονής «Άννησοι» κοντά στον Ίρι ποταμό, εκτελώντας δουλειές που του αναθέτει η αδελφή του Ηγουμένη Μακρίνα, αυτή που από μικρό αγοράκι τον μύησε στον Χριστιανισμό. Ένας ταπεινός καλόγερος, ο Πέτρος, εγκαταλείπει την ηρεμία του Μοναστηριού του και …τρέχει στο πλευρό του αδελφού του Επισκόπου Καισαρείας Βασιλείου να τον βοηθήσει στον αγώνα του για την Ορθοδοξία. Χειροτονήθηκε Επίσκοπος Σεβάστειας (από τον Βασίλειο), βαρει τραυματισμένος μόλις και γλίτωσε τον θάνατο από τους φανατικούς οπαδούς του Αρείου, και δεν ήταν η μόνη φονική εναντίον του επίθεση… Ο ασκητής Επίσκοπος Πέτρος, Δούλος Κυρίου, στις τόσο θλιβερές για την Ορθοδοξία ώρες, εκοιμήθη σε ηλικία περίπου 56 χρόνων, 9 Ιανουαρίου του 393 μ.Χ. Ο «Βενιαμίν» της Αγίας Οικογένειας του Μ. Βασιλείου…
Δούλοι Κυρίου, τα πέντε αδέλφια είχαν τα πάντα! Αριστοκρατική καταγωγή, μόρφωση, αμύθητα πλούτη. Τα πλούτη τα μοίρασαν, έδωσαν τα πάντα για την Ορθοδοξία και
– «Αδελφοί να συνέρχεσθαι στις εορτές προς τιμήν των Μαρτύρων…», από κήρυγμα του Μεγάλου Βασιλείου, αιώνας 4ος μ.Χ και, αιώνας 21ος μ.Χ. και Υπηρέτες της Πίστεως της Αγάπης, οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί τηρούν αυτό το δίδαγμα του Μεγάλου Βασιλείου. 16 αιώνες μετά… 16 μόλις στιγμές…
Πηγές:
1. Νέος Συναξαριστής της Ορθοδόξου Εκκλησίας, Ίνδικτος.
2. Μαγδαληνής Μοναχής: «Οι Άγιοι του Πόντου».
3. Μέγας Συναξαριστής της Ορθοδόξου Εκκλησίας, Επισκόπου Οινόης Ματθαίου Λάγγη
4. Αγιογραφίες: Ιερά Μονή Αναλήψεως Κοζάνης.