Η Αθηναϊκή Ριβιέρα υποδέχεται τα υδροπλάνα, όπου θα δίνουν την δυνατότητα πτήσεων. Πρόκειται σίγουρα για μια σημαντική απόφαση όπου μεταμορφώνει το παραλιακό μέτωπο σε κόμβο σύνδεσης της με τα νησιά μας όπου αναπτύσσεται ήδη το δίκτυο υδροπλάνων.

Την άδεια την έδωσε το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (ΓΕΝ) με τις συναρμόδιες υπηρεσίες για την θαλάσσια περιοχή του Αλίμου. Τα υδροπλάνα του Αλίμου θα εξυπηρετούν πτήσεις προς τα νησιά των Κυκλάδων, των Δωδεκανήσων, τις Σποράδες, τα νησιά του Ιονίου και του Βορείου Αιγαίου, αλλά και σε παράλιους προορισμούς της Πελοποννήσου.
Η Hellenic Seaplanes που ανέλαβε το project για την αδειοδότηση του Αλίμου πλέον προχωρά με περισσότερη αυτοπεποίθηση το έργο της, αφού εντάσσει στο δίκτυο υδατοδρομίων και υδάτινων πεδίων και την Αττική. Έπειτα από πέντε δεκαετίες, οι πτήσεις με υδροπλάνα επιστρέφουν στην πρωτεύουσα, επισημαίνει η εταιρεία σε σχετική της ανακοίνωση, φέρνοντας νέες δυνατότητες για συνδεσιμότητα και ανάπτυξη.
Ας πάμε όμως στην ιστορία
Στην Ελλάδα η πρώτη πτήση με υδροπλάνο έγινε στις 24 Ιουνίου του 1912 από τον υπολοχαγό Δημήτρη Καμπέρο. Η πτήση ήταν δοκιμαστική και έγινε μεταξύ Φάληρου και ύδρας και αντίστροφα. Λίγους μήνες αργότερα (24 Ιανουαρίου 1913) έγινε και η πρώτη πτήση για στρατιωτικούς σκοπούς με πιλότο τον υπολοχαγό Μουτούση και τον Ανθυποπλοίαρχο Αριστοτέλη Μωραϊτίνη. Η πτήση είχε σκοπό την αναγνώριση της δύναμης του Τουρκικού στόλου στη βάση του στη Ναγαρά στα Δαρδανέλια και βέβαια τον βομβαρδισμό των εγκαταστάσεων. Η πτήση στέφθηκε με επιτυχία.
Οι πρώτες πτήσεις για όπου μεταφέραν κόσμο έγιναν το 1926 και συγκεκριμένα το 1926 όπου η Ιταλική εταιρεία Aeroespresso Italiana ξεκίνησε από το Μπρίντιζι της Ιταλίας και μέσω Κέρκυρας έφτασε στο Φλοίσβο και από εκεί στα Δωδεκάνησα, που τότε ήταν Ιταλοκρατούμενα, και στη συνέχεια στην Κωνσταντινούπολη μέσω άλλων προορισμών στην Τουρκία.
Ακολούθησαν πολλές άλλες πτήσεις από διάφορες εταιρείες του εξωτερικού. Προφανώς υπήρχαν και πτήσεις που εξυπηρετούσαν στρατιωτικούς σκοπούς. Η πρακτική των πτήσεων αυτών σταμάτησαν κάπου την δεκαετία του 70′ μέχρι την επανεμφανισή τους στις αρχές αυτού του αιώνα και συγκεκριμένα το 2004 στα Ιόνια νησία και ειδικά στους Παξούς και στην Κέρκυρα μέσω Λαυρίου. Οι πτήσεις έγιναν για μια 4ετία, όταν η εταιρεία Air sea lines σταμάτησε να λειτουργεί (2008).
Το 2009 ξεκίνησε η λειτουργία της εταιρείας ArGo Airways, όπου δραστηριοποιούνταν στον νομό Μαγνησίας και συγκεκριμένα στο λιμάνι του Βόλου, όπου πραγματοποιούσε πτήσεις από τον Βόλο στην Αθήνα, στην Νέα Αγχίαλο, στην Θεσσαλονίκη και στην Σκιάθο. Η παρουσία της ηταν βραχύβια, αφού το 2010 η εταιρεία σταμάτησε να λειτουργεί.
Η Hellenic Sea planes ξεκίνησε το 2013 και έκτοτε προσπαθεί να εδραιωθεί στον χώρο αυτών των πτήσεων, έχοντας ήδη πάρει άδεια για πολλές περιοχές της Χώρας. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει βέβαια να πούμε και μια γνώμη που προφανώς δεν αφορά την εταιρεία, αλλά γενικότερα τα Υδροπλάνα. Θεωρούμε ότι τα Υδροπλάνα θα βοηθήσουν στην σύνδεση των νησιών με πτήσεις, και ειδικά νησιά που δεν διαθέτουν αεροδρόμια, όπως για παράδειγμα ο Άγιος Ευστράτιος στο Βόρειο Αιγαίο ή τα Ψαρά ή και οι Φούρνοι. Θα βοηθήσουν πέρα από την γρήγορη μεταφορά των επιβατών και την γρήγορη αεροδιακομιδή ασθενών από αυτά τα νησιά, οπότε σαν μέσο μεταφοράς το επιδοκιμάζουμε.
Σύνδεση με Βιώσιμη Ανάπτυξη
Με την αποφασιστική αδειοδότηση του Αλίμου, η Πολιτεία στηρίζει έμπρακτα τις πρωτοβουλίες των υδροπλάνων και των υποδομών τους, καθώς αναδεικνύουν τη δυναμική της Ελλάδας ως πρότυπο βιώσιμης και καινοτόμου ανάπτυξης.
Τα υδροπλάνα ενσωματώνονται στο πλαίσιο της βιώσιμης μετακίνησης, με μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα σε σύγκριση με άλλα μέσα μεταφοράς. Είναι το ιδανικό μέσο για τη σύνδεση απομακρυσμένων περιοχών, ενώ συμβάλλουν στην αποσυμφόρηση των συμβατικών μέσων μεταφοράς.
Η αδειοδότηση του σημείου προσέγγισης στον Άλιμο αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής για την ανάδειξη της παραλιακής ζώνης της Αττικής με σύγχρονες και φιλικές προς το περιβάλλον υποδομές.
Υδροπλάνα και Ανάπτυξη
Τα υδροπλάνα αποτελούν ένα κομμάτι της ελληνικής αεροπορικής ιστορίας, που τώρα αναβιώνει σε μια νέα εποχή καινοτομίας και ανάπτυξης. Η επιστροφή τους στην Αθήνα τιμά το παρελθόν ενώ κοιτάζει με αισιοδοξία το μέλλον. Θα ενώσει την Αθήνα με αρκετά νησιά του Αιγαίου, του Ιονίου και την Πελοπόνησσο και προφανώς θα αποτελέσουν μοχλό ανάπτυξης, αφού η ανάπτυξη των υδροπλάνων θα δημιουργήσει εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας, τόσο άμεσα όσο και έμμεσα, ενισχύοντας την οικονομία της χώρας και μειώνοντας αποφασιστικά την ανεργία. Παράλληλα, θα προσελκύσει νέες επενδύσεις στις υποδομές της Αθηναϊκής Ριβιέρας και σε υποδομές όπου θα εξυπηρετούν.
Η αδειοδότηση αυτή είναι το πρώτο βήμα σε ένα ευρύτερο όραμα για τη δημιουργία ενός πανελλαδικού δικτύου υδροπλάνων.
![]()