Λαθροχειρία με φόντο την Ακρόπολη

Από τη σύνταξη

Το Bloomberg αναφέρεται σε μυστική συμφωνία μεταξύ του μουσείου της Ακρόπολης και του Βρετανικού Μουσείου, όπου θα ανοίξει τον δρόμο για τη σταδιακή επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα στο πλαίσιο μιας πολιτιστικής ανταλλαγής.

Λαθροχειρία με φόντο την Ακρόπολη

Η συμφωνία προβλέπει την αποστολή ενός τμήματος των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα εκ περιτροπής και για αρκετά χρόνια. Σε αντάλλαγμα, το μουσείο του Λονδίνου θα λάβει άλλα αντικείμενα ως «δάνειο» και επίσης η Βρετανία θα μπορούσε να πάρει γύψινα αντίγραφα των Γλυπτών του Παρθενώνα. Σύμφωνα με το δημοσίευμα η συμφωνία δεν έχει οριστικοποιηθεί και αυτό οφείλεται σε προβλήματα που αφορούν την μεταφορα των αρχαίων μεταξύ των χωρών. Πρόκειται για μια περίπλοκη διαδικασία όπως αναφέρεται, πάντως αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι ότι ένας εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου τονίζει στο Αμερικάνικο μέσο ότι η συμφωνία θα «λειτουργήσει στο πλαίσιο του νόμου» και ότι «δεν πρόκειται να διαλύσουμε τη μεγάλη συλλογή μας καθώς αυτή αφηγείται μια μοναδική ιστορία της κοινής μας ιστορίας της ανθρωπότητας». Μόνο που αυτή η ιστορία είναι Ελληνική θα απαντούσαμε και γράφτηκε στην Ελλάδα, και αυτό που ζητάει η χωρα μας, εδώ και δεκαετίες, είναι η αφήγηση αυτής της ιστορίας να γίνει εκεί που γεννήθηκε, στην ίδια την Ακρόπολη.

Το ελληνικό υπουργείο πολιτισμού μέσω διαρροής και όχι επίσημης ανακοίνωσης διαψεύδει το συγκεκριμένο δημοσίευμα του bloomberg. Εαν όμως το συγκεκριμένο δημοσίευμα ισχύει, τότε η Ελληνική κυβέρνηση αναγνωρίζει ως νόμιμες ιδιοκτήτες τους Βρετανούς και αυτό σημαίνει ότι η ελληνική κυβέρνηση εγκαταλείπει τη γραμμή που χάραξε η Μελίνα Μερκούρη για την οριστική επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα στον τόπο που γεννήθηκαν και ακολουθούσαν όλες οι ελληνικές κυβερνήσεις από το 1984 μέχρι σήμερα. Τι σημαίνει αυτό? Μα είναι απλό, η Βρετανία θα ζητάει για κάθε αρχαίο που δίνει αντάλλαγμα, θα γίνεται αγοροπωλησία και όχι επαναπατρισμός.

Το Parthenon Project, ένας φορέας με επικεφαλής τον πρώην υπουργό Πολιτισμού της Βρετανίας, Εντ Βέιζι, το οποίο συνεργάζεται με το Βρετανικό Μουσείο και το Μουσείο της Ακρόπολης για την εξεύρεση λύσης, είπε ότι μια λύση είναι «επιτέλους εφικτή», άρα μάλλον κάτι από τα παραπάνω θα είναι αληθές, μόνο που τα αρχαία μας, η πολιτιστική κληρονομιά του τόπου μας δεν είναι ζήτημα κρυφής διπλωματίας και συμφωνιών, αλλά αν δούμε τα όσα έγιναν με την συλλογή Στερν, μάλλον παραείμαστε ρομαντικοί.

Τα ελγίνεια δεν είναι εμπόρευμα αλλά πολιτιστικός πλούτος της χώρας μας και πρέπει να επιστρέψουν εκεί που γεννήθηκαν για να αναδειχθεί η πραγματική τους αξία, για να μας αφηγηθούν την δική τους ιστορία.

Το δημοσίευμα του Bloomberg, μεταφρασμένο στα ελληνικά (από το Ζούγκλα):

Το Βρετανικό Μουσείο και το Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα πλησιάζουν σε μια συμφωνία που θα οδηγήσει στη σταδιακή επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα, ως μέρος μιας πολιτιστικής ανταλλαγής, δίνοντας τέλος στη διαμάχη για τα ιστορικά αυτά αντικείμενα που χρονολογείται από το 1800.

Μια τέτοια συμφωνία θα επέτρεπε ένα ποσοστό των μαρμάρων να αποσταλεί στην Αθήνα εκ περιτροπής και για αρκετά χρόνια, σύμφωνα με άτομα σχετικά με το θέμα, τα οποία αρνήθηκαν να κατονομαστούν επειδή δεν έχει ακόμα υπογραφεί η συμφωνία. Σε αντάλλαγμα, άλλα αντικείμενα θα δανείζονταν ουσιαστικά στο μουσείο του Λονδίνου και η Βρετανία θα μπορούσε επίσης να πάρει γύψινα αντίγραφα των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Οι περίπλοκες αυτές συζητήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη και η συμφωνία δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί, ανέφεραν οι ίδιες πηγές, σημειώνοντας ότι η διαδικασία της μετακίνησης των έργων είναι επίσης πολύ περίπλοκη.

Μια συμφωνία θα έλυνε μια διαμάχη που μαστίζει τις αγγλοελληνικές σχέσεις από την ίδρυση της σύγχρονης Ελλάδας το 1832, και η οποία μάλιστα απείλησε κάποια στιγμή να προσθέσει άλλο ένα εμπόδιο στις ήδη περίπλοκες διαπραγματεύσεις του Ηνωμένου Βασιλείου για το Brexit με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Τα Γλυπτά -επίσης γνωστά ως Ελγίνεια Μάρμαρα- είναι μια συλλογή αρχαίων αντικειμένων που ελήφθησαν από την Ακρόπολη της Αθήνας στις αρχές του 19ου αιώνα από τον Κόμη του Έλγιν, τον Βρετανό πρέσβη στην Οθωμανική Κωνσταντινούπολη.

Ο Έλγιν αφαίρεσε τα Γλυπτά από τον Παρθενώνα υπό αμφισβητούμενες συνθήκες και τα μετέφερε στη Βρετανία. Οι ελληνικές κυβερνήσεις έχουν εντείνει τις εκκλήσεις για επιστροφή τους τις τελευταίες δεκαετίες, σε μια μακροχρόνια πολιτική και διπλωματική διαμάχη.

Η συμφωνία θα μπορούσε να είναι παρόμοια με αυτή που συνήφθη πέρυσι, η οποία επέτρεψε στην Ελλάδα να ανακτήσει 161 αρχαία αντικείμενα από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης, υποστήριξαν οι ίδιες πηγές. Αυτή η συμφωνία, η οποία αφορά επίσης ένα πολιτιστικό ίδρυμα με έδρα το Ντέλαγουερ, θα επιτρέψει την επιστροφή μαρμάρινων έργων, που είχαν συλλεχθεί από έναν Αμερικανό δισεκατομμυριούχο, στην Ελλάδα, αφού εκτεθούν πρώτα στο Met, μαζί με άλλα έργα που θα κάνουν το ταξίδι αντίστροφα, σε μια μακρά διαδικασία που θα λάβει χώρα μεταξύ 2023 και 2048.

Τον περασμένο μήνα, η ελληνική εφημερίδα «Τα Νέα» ανέφερε ότι ο Τζορτζ Όσμπορν, ο πρώην Υπουργός Οικονομικών του Ηνωμένου Βασιλείου που είναι τώρα πρόεδρος του Βρετανικού Μουσείου, είχε συνομιλίες με τον Έλληνα πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για την πιθανή επιστροφή των μαρμάρων.

Σε μια άλλη συμφωνία πέρυσι, ένα μουσείο στη Σικελία της Ιταλίας επέστρεψε ένα κομμάτι του Παρθενώνα στην Ελλάδα ως μέρος μιας συμφωνίας ανανεώσιμου δανείου. Ανάμεσα στα περίπλοκα εμπόδια, που ξεπεράστηκαν από τις πρόσφατες συμφωνίες, ήταν το ακανθώδες ζήτημα της ιδιοκτησίας και άλλες νομικές αξιώσεις, κάτι που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως πρότυπο για τα έργα στο Βρετανικό Μουσείο.

Η ελληνική πρεσβεία στο Λονδίνο δεν έχει προβεί σε κάποιο σχόλιο. Εκπρόσωπος του Βρετανικού Μουσείου τόνισε ότι θα «λειτουργήσουν εντός νομικού πλαισίου» όσον αφορά μια νέα συνεργασία με την Ελλάδα για τα Μάρμαρα του Παρθενώνα και ότι «δεν πρόκειται να διαλύσουμε τη μεγάλη συλλογή μας, καθώς αφηγείται τη μοναδική, κοινή μας ιστορία ως ανθρωπότητα.”

«Το νόμιμο σπίτι»

Αν και το γραφείο του Πρωθυπουργού του Ηνωμένου Βασιλείου, Rishi Sunak, έχει αποκλείσει την αλλαγή του βρετανικού νόμου που απαγορεύει στα μουσεία να αφαιρούν αντικείμενα που κατέχουν, ένα δάνειο ή μια συμφωνία εκ περιτροπής που βασίζεται σε μια πολιτιστική ανταλλαγή μπορεί να προσφέρει διέξοδο από αυτό το νομικό εμπόδιο.

Το Parthenon Project, ένα σωματείο υπό την προεδρία του πρώην υπουργού Πολιτισμού του Ηνωμένου Βασιλείου, Ed Vaizey, το οποίο συνεργάζεται με τα Μουσεία της Βρετανίας και της Ακρόπολης για την εξεύρεση λύσης, είπε ότι ένα θετικό αποτέλεσμα είναι «επιτέλους εφικτό».

«Έχουμε επιχειρηματολογήσει για μια συμφωνία που είναι επωφελής τόσο για την Ελλάδα, όσο και για τη Βρετανία, με επίκεντρο μια πολιτιστική συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών», δήλωσε εκπρόσωπος του πρότζεκτ. «Αυτή η συμφωνία θα επέτρεπε στο Βρετανικό Μουσείο να συνεχίσει τον ρόλο του ως “μουσείο του κόσμου”, παρουσιάζοντας υπέροχα ελληνικά έργα ως μέρος περιοδικών εκθεμάτων, με τα Γλυπτά του Παρθενώνα να επανενώνονται στο νόμιμο σπίτι τους, στην Αθήνα».

Loading

One thought on “Λαθροχειρία με φόντο την Ακρόπολη

Σχολιάστε Ελεύθερα

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Ads Blocker Detected!!!

We have detected that you are using extensions to block ads. Please support us by disabling these ads blocker.